Wanneer kinderfysiotherapie?

Iedereen heeft in zijn kinderjaren leren bewegen; kinderen spelen veel en oefenen zo hun zintuigen en motoriek. Meestal gaat die ontwikkeling van bewegen en zintuigen goed en bijna ongemerkt.
Maar bij sommige kinderen duurt dat langer of wijkt de ontwikkeling af van wat gebruikelijk is. Dit kan komen door een aandoening aan de zintuigen, het zenuwstelsel, het houding- en bewegingsapparaat of de organen. Hierdoor kunnen kinderen te weinig motorische ervaring opdoen. Ze hebben meer -en specifieke oefening nodig om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen. Bij elke leeftijd horen een aantal omschreven vaardigheden. De kinderfysiotherapeut kan op basis daarvan vaststellen of de ontwikkeling van het kind vertraagd of afwijkend is.

Voorbeelden van problemen of ziektebeelden die een kinderfysiotherapeutische behandeling wenselijk maken:

Baby en peuter:

• Te vroeg geboren baby`s (pre- en dysmaturiteit)
  • Baby`s met een voorkeurshouding en een schedelasymmetrie
  • Baby`s die zich asymmetrisch ontwikkelen, zich overmatig strekken of veel huilen
  • Baby`s die door een lage of hoge spierspanning achterblijven op de normale ontwikkeling
  • Baby`s met een verlamming van een arm (Erbse parese/plexus brachialis laesie)
  • Syndroom van Down
  • Hersenbeschadiging (o.a. cerebrale parese)

Jonge kind:

• Ontwikkelingsachterstand
  • Standsafwijkingen van rug, armen, benen en voeten (scoliose, x benen…)
  • Afwijkend motoriek (billenschuiven, op tenen lopen)
  • Afwijkend looppatroon
  • Ademhalingsproblemen
  • Jeugdreuma
  • Overgewicht/ obesitas
  • Conditie/uithoudingsvermogen
  • Zindelijkheidsproblemen
  • Kinderen die vaak vallen, in het algemeen instabiel zijn door een lage spierspanning
  • Kinderen die opvallend weinig bewegen of bang zijn om te klimmen en klauteren
  • Kinderen met een slecht lichaamsbesef en problemen in de ruimtelijke orientatie
  • Kinderen die moeite hebben met werkjes als knippen, kleuren en tekenen.

Oudere kind:

• Kinderen met een schrijfprobleem (penvat, schrijfhouding, problemen met het vormen van letters…)
  • Kinderen die overgevoelig reageren op omgevingsprikkels als geluid, beweging of aanraking (hoog sensitieve kinderen)
  • Kinderen die opvallend achterblijven bij gymles of sportactiviteiten
  • Kinderen/pubers met groeipijn en sport- of dans letsels
  • DCD, NLD
  • ADHD en pervasieve ontwikkelingsstoornissen (P.D.D.)
  • Kinderen met problemen als gevolg van spierziekten of neurologische afwijkingen
  • Kinderen met hoofdpijnklachten